ابعاد و دستاوردهای دیپلماسی اقتصادی ترکیه در سال‌های 2003 تا 2013

نوع مقاله: پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان

2 کارشناسی ارشد دیپلماسی و سازمان های بین المللی دانشگاه شهید باهنر کرمان

چکیده

   
چکیده    
به قدرت رسیدن سیاست مداران توسعه‌گرا موجب تغییر شاخص‌های توسعه‌ی سیاسی و اقتصادی ترکیه در ده سال اخیر شده است. بررسی روند تحولات این کشور نشان می‌دهد که دولت اسلام گرا با رهبری حزب عدالت و توسعه در این کشور توانسته است برخی موانع توسعه و رشد اقتصادی را از پیش رو بردارد و در یک دوره‌ی گذار حرکت خود را به سمت توسعه‌ یافتگی ادامه دهد. عامل مهم در این زمینه برنامه‌ریزی برای رشد تولید داخلی بر اساس صادرات به خارج از کشور بوده است. در این زمینه دولت به عنوان عامل بازاریاب برای صنایع تولیدی عمل کرده است و بر طبق هدف خود توانسته است دیپلماسی اقتصادی فعالی را در سطح جهان و منطقه به پیش ببرد. ابعاد دیپلماسی اقتصادی ترکیه بر پایه حل مشکلات با همسایگان، بهره گیری از نخبگان اقتصادی، ارایه راهنمایی به شرکت های خصوصی و حضور فعّال و موثر در سازمان‌های اقتصادی بین‌المللی قرار دارد. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که دیپلماسی اقتصادی در این دوره باعث بهبود قابل ملاحظه ی شاخص‌های خرد و کلان توسعه اقتصادی در این کشور شده و اکنون این کشور را در رتبه ی شانزدهم اقتصاد دنیا قرار داده است.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Achievements and Dimension of Turkish Economic Diplomacy (2003-2013)

نویسندگان [English]

  • Jalal Mirzaee 1
  • Mehdi Abbaszadeh Fathabadi 1
  • Sayyad Sadri Alibabalu 2
چکیده [English]

Abstract: The coming into power of development oriented politicians in Turkey led to change in economic and political development indexes in the last ten year. An examination of the process of development of Turkey shows the Islamist government under the leadership of Justice and Development Party has been able to remove the obstacles on the way of economic growth and development and lead the country towards economic and political development. The important factor in this regard is sound planning for domestic production with export orientation. In this context the government has acted like a marketing agent for manufacturing industries. With this objective in view the government has pursued an active economic diplomacy in the region as well as world. The dimension of this economic diplomacy consist of solving problems with neighbors, making use of economic experts, guiding private sector companies and active and effective presence in international economic organizations. The finding of the study shows that economic diplomacy had improved the micro and macro-economic development indexes and today Turkey stands as the 16th economic power in the world.

کلیدواژه‌ها [English]

  • economic diplomacy
  • Turkey
  • Development
  • Erdogan
  • Davutoglu