شیخ الاسلامی, محمد, شمس آبادی, علی. (1396). چیستی دیپلماسی زیارت و ظرفیتهای ایران. فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات سیاسی بین المللی, 9(31), 141-166.
محمد شیخ الاسلامی; علی شمس آبادی. "چیستی دیپلماسی زیارت و ظرفیتهای ایران". فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات سیاسی بین المللی, 9, 31, 1396, 141-166.
شیخ الاسلامی, محمد, شمس آبادی, علی. (1396). 'چیستی دیپلماسی زیارت و ظرفیتهای ایران', فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات سیاسی بین المللی, 9(31), pp. 141-166.
شیخ الاسلامی, محمد, شمس آبادی, علی. چیستی دیپلماسی زیارت و ظرفیتهای ایران. فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات سیاسی بین المللی, 1396; 9(31): 141-166.
1استادیار گروه روابط بین الملل دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه
2داشجوی رشته روابط بین الملل دانشکده وزارت خارجه
چکیده
چکیده
دنیای جهانی شده امروز، با گذر از نظم وستفالیایی، انحصار ایفای نقش در عرصه بینالملل را از دستان دولت خارج ساخته است. از جمله عوامل غیردولتی مؤثر در صحنه بینالمللی، اعتقادات دینی بهطور اعم و مسأله زیارت بهطور اخص است. تأثیر پدیده زیارت بر محیط سیاسی بینالمللی ما را به سوی پدیده «دیپلماسی زیارت» راه مینماید. در این پژوهش، در صددیم با نگاهی توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانهای و رسانهها، تعریفی نو و متناسب با عصر حاضر از دیپلماسی زیارت ارائه دهیم. پرسش اصلی بدین شرح است: « ایران چگونه میتواند از ظرفیتهای دیپلماسی زیارت، برای رشد قدرت نرم خود بهره برد؟» برای رسیدن به پاسخ، از این فرضیه استفاده میکنیم: «دیپلماسی زیارت برای جمهوری اسلامی ایران میتواند بهعنوان ابزاری بسیار قوی برای اثرگذاری بر افکار عمومی جهان اسلام و بهتبع دولتهای این منطقه بهکار رود». بر این مبنا، در مقاله حاضر ضمن مطالعه رابطه سیاست با زیارت، به بررسی چیستی «دیپلماسی زیارت» و ظرفیت های ایران در این حوزه میپردازیم. در انتها، ضمن ارائه تعریفی از دیپلماسی زیارت، درخواهیم یافت که با توجه به اهمیت یافتن دیپلماسی عمومی و تأثیرگذاری بر افکار عمومی ملتها، دیپلماسی زیارت میتواند بهعنوان عامل مهمی در پیشبرد اهداف سیاست خارجی دولت عمل نماید.
The Essence of Pilgrimage Diplomacy and Iran's Potentials in this Regard
نویسندگان [English]
Mohammad hsan shekhol islami1؛ ali shamsabadi2
1Diploomacy and international relation
2Diploomacy and international relation
چکیده [English]
Abstract:
In today’s globalized world the monopoly of states as the exclusive actors in international relations have finished. One of the effective non-state factors in international scene is religious beliefs and one part of religious beliefs is pilgrimage. The impact of pilgrimage on international environment leads us to the phenomenon of “pilgrimage diplomacy”. The present article by a descriptive-analytical method and relying on library and media sources offer a new and proper definition of pilgrimage diplomacy. The question raised by the article is “how Iran can use the potentials of pilgrimage diplomacy for furtherance of its soft power?” The Underlying hypothesis is that the pilgrimage diplomacy can be used as an effective and efficient instrument for influencing public opinion of Islamic world and also the countries of the region. The article examines the relation of politics and pilgrimage diplomacy and Iran’s potentials in this regard. The article is of the view that with the increasing importance of public diplomacy and influencing public opinion of peoples of the world pilgrimage diplomacy can act as an important factor in furtherance of foreign policy goals.
کلیدواژهها [English]
Keywords: Pilgrimage diplomacy, Globalization, Public Diplomacy, tourism diplomacy, public opinion